BMW i3 94Ah Range Extender

Przejdź do treści

BMW i3 94Ah Range Extender

Blog motoryzacyjny
Opublikowane według Marcin Lenard w Testy samochodów · wtorek 27 Maj 2025 ·  5:45
Tags: Elektromobilność
BMW i3 94Ah range extender... Mały duży samochód.


Jak to się stało, że mam właśnie takie BMW, opisałem to w "Tytułem wstępu".
Dziwna to była historia, ale zakończyła się dobrze.
Dziwny jest też ten samochód, ale ta "dziwność" spowodowana jest przede wszystkim jego futurystycznym wyglądem oraz tym, jak otwierają się w nim drzwi tylne.
Kiedy podjąłem decyzję, żeby "sprawdzić" ten model, jechałem trochę z "duszą na ramieniu", żeby go kupić. Patrząc na jego gabaryty - i mam tu na myśli gabaryty samochodu a nie moje - w głowie kołatały mi się myśli, czy się do niego zmieszczę... W końcu samochód wygląda na taki nie za duży.
Otwieram drzwi przednie, odsuwam i obniżam (machnalnie) fotel kierowcy i wsiadam... Normalnie. Bez spiny. Siadłem wygodnie, ale do pedałów ma daleko... Mam 190 cm wzrostu... Ustawiłem fotel, zamknąłem drzwi i już wiedziałem, że "mój ci on, mój..."
To jest naprawdę niesamowite, żeby tak mały samochód miał w środku tyyyyyyyyyylllllllleeeeeee miejsca! Ale to tak jak z samochodem Smart for two, który oferuje tak dużo miejsca dla kierowcy i pasażera, że mało kto zdaje sobie z tego sprawę. Pomimo mojego wzrostu i tuszy (wtedy mniejszej), fotel kierowcy miałem odsunięty na 75-80% całego zakresu suwu fotela. Odsunięcie fotela maksymalnie do tyły powodowało, że trudno było dosięgnąć pedał gazu i hamulca... Wracamy do BMW i3!
Siedzę w BMW i3, mam zamknięte drzwi i nie uderzam lewym barkiem w lewy słupek? Ale, że jak? Ano, że tak. Ten samochód sprawia, że zaczynasz się zastanawiać, czy wszystko z Tobą jest OK... Widzisz "małe" auto, a w środku... "salony". "Mega przestronny" samochód w środku pomimo tego, że tak nie wygląda.
W każdym razie, jeżdżę tym autem codziennie. Jest to mój "pierwszy" samochód do codziennej pracy. Sto tysięcy kilometrów w ciągu trzech lat? - tak, bo jest to "pierwsze" moje auto do użytku codziennego.
Przesiadam się do tyłu, ale nim to zrobię, mam ubaw "po pachy", bo tylne drzwi otwierają się tak, jak kiedyś otwierały się przednie drzwi w kultowej dzisiaj Syrenie 102. Otwierasz je i się uśmiechasz. Zamykasz je i też się uśmiechasz... No dobrze, otwieram tylne drzwi uśmiechając się i wsiadam do tyłu.
Tutaj dla mnie szału nie ma, choć mieszczę się swobodnie z głową. Gdybym miał jechać tym autem z tyłu, osoba siedząca przede mną musiałaby być nie wysoka, żeby przedni fotel przesunąć do przodu robią mi miejsce na nogi... To da się zrobić! Samo wsiadanie i wysiadanie do/z samochodu jest wygodne i dotyczy to zarówno przodu, jak i tyłu. Dodatkowym ułatwieniem dla wsiadających do tyłu są składane oparcia foteli przednich. To znacznie upraszcza wsiadanie i wysiadanie.
Tym samochodem swobodnie może podróżować dwie osoby o wzroście 185-190 cm i dwie osoby o wzroście do 170-175 cm!
Byłem w szoku, kiedy poprosiłem moich dwóch synów i żonę, żeby zaplanowany wyjazd do sklepu zrobić tym BMW...
Tak, musiałem nieco podsunąć swój fotel do przodu, ale trzech rosłych facetów i przeciętna wzrostem kobieta - taka ekipa - bez przeszkód usadowiła się w BMW i3. Naprawdę byłem pełen podziwu dla tego auta.
Bagażnik w tym aucie nie jest powalający, ale zakupy z Makro swobodnie nim przywożę do domu.
Tak, ten samochód jest super, ale... To jest typowe "turladło" wkoło komina, pomimo tego, że range extender...

Osiągi.
Tak jak większość samochodów elektrycznych, tak i to BMW powoduje, że gdy ruszamy z miejsca, mamy "banana" na ustach. Dla branżowców to określenie jest znane a dla ludzi nie z branży motoryzacyjnej śpieszę z wyjaśnieniem, że nie sposób nie mieć uśmiechu na twarzy, gdy wciśniemy pedał gazu do końca... Niesamowite przyspieszenie, realizowane w sposób ciągły, do maksymalnej prędkości tego modelu. Wiele razy słyszałem od moich pasażerów, że dzięki przejażdżce tym autem wiedzą, jak się czuje kamień wystrzelony z procy. Bo robi robotę - tyle Wam napiszę.

Zasięg.
To długi i smutny temat, choć w przypadku wersji "range extender", ten smutek jest nieco mniejszy...
Osiągi samochodów elektrycznych zależą od klilku czynników.
1. Temperatura powietrza.
2. Sposób wykorzystywania samochodu - trasa, czy miasto
3. Dynamika jazdy - prędkość i przyspieszenie!!!!
I nie ma się co czarować, ale BMW i3 nie jest samochodem w trasy.
W zimie, zasięg samochodu przy pełnym naładowaniu, przy spokojnej jeździe wynosi: w mieście około 150-160 km, w trasie 100-110 km. Ogrzewanie działa normalnie.  
W lecie, zasięg samochodu przy pełnym naładowaniu, przy spokojnej jeździe wynosi:  w mieście około 220-240 km, w trasie 140-150 km. Klimatyzacja działa normalnie.
Jeśli jednak dopadnie nas "fantazja ułańska" i postanowimy "pobawić" się pedałem gazu, między bajki można włożyć podane przeze mnie wcześniej zasięgi.
Taka jest prawda!
Bywało, że w ciągu dnia przejeżdżałem BMW ponad 300 km tylko na prądzie, ale tylko dlatego, że jeździłem tylko po mieście a w między czasie zajeżdżałem do domy podładować samochód...
Dodatkowo, kupiłem  do domu wallbox-a o mocy 22kW i zmieniłem umowę z PGE podnosząc moc przyłączeniową do domu, do 24 kW.
Tak naprawdę, trasy które zrobiło to auto mogę policzyć na palcach jednej ręki.
1. Gdańsk - Świdnik - powrót z salonu po kupnie auta. Dwa ładowania po drodze plus wsparcie się agregatem (range extender).
2. Cztery razy Świdnik - Warszawa - Świdnik (około 400 km/wyjazd) z jednym ładowaniem się w Warszawie.
3. Świdnik - Okuninka - Świdnik - może 15 razy (około 200 km/wyjazd) z doładowaniem się w Okunince ładowarką prądu zmiennego 230V - 7,5kW...
4. Świdnik - Łodź - Świdnik - (około 650 km) trzy ładowania po drodze...
Uczciwie napiszę, że NIE JEST TO SAMOCHÓD W TRASY!
Wąskie opony o bardzo wysokim profilu (155/70 R19) powodują, że przy większych prędkościach auto auto zaczyna "myszkować"...
Nie jest to fajne uczucie a waga samochodu daje się nam wówczas we znaki.
Za to do miasta - samochód na piątkę z plusem. Z zewnątrz nie za duży, więc znalezienie miejsca parkingowego jest stosunkowo łatwe. Jest zwrotny, co w mieście jest dużym atutem. Jest bardzo dynamiczny. Bardzo.

Gdy tak siedzę i piszę tą "opinię", to zacząłem się zastanawiać, jakie wady ma ten samochód...? Może te wąskie opony? - ale czy to wada?
I tak sobie myślę, że gdy napiszę, że BMW i3, ale w wersji Range Extender jest samochodem mega fajnym, to absolutnie nie przesadzę.

Niestety, koncern BMW postanowił zakończyć produkcję tego modelu auta w lipcu 2022 roku...
Uczciwie napiszę, że szkoda...
Sądzę, że moje BMW i3 Range Extender zostanie w mojej rodzinie do końca...
Mojego, albo jego.

Wykorzystane zdjęcia/grafiki:  zdjęcia własne


Nie ma jeszcze żadnych recenzji.
0
0
0
0
0
email: marcin@lenard.com.pl

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2025
Wróć do spisu treści